canva-woman-sitting-in-front-of-the-laptop-computer-in-shallow-photoDat onvoldoende lichaamsbeweging ernstige gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, is al geruime tijd bekend. Met name ons werk is een belangrijke bron van lang zitten, waardoor gesproken kan worden van een nieuw arbeidsrisico, nl sedentair gedrag.

We spreken van sedentair gedrag als er activiteiten uitgevoerd worden die weinig energie vergen, terwijl men zit of ligt maar niet slaapt. Sedentair gedrag is dus niet hetzelfde als het ontbreken van voldoende lichaamsbeweging, maar is een apart gedrag en kent eigen gezondheidsrisico’s.

Vb een fanatieke sporter die driemaal per week uren intensief traint maar verder vooral zit op het werk en thuis, loopt dus toch gezondheidsrisico’s!

Heeft u een zittend beroep? Denk aan uw psoas!

Een vaak voorkomende klacht bij te lang zitten is rugpijn. Vooral pijn in de lage rug die kan uitstralen naar de midden-rug, heup, benen of naar de voorkant van de buik.  Als je deze klachten herkent en geen baat hebt met de standaard behandelingen, denk dan zeker aan de psoas.

psoasmuscleDe psoas is een massieve spier van ongeveer 40cm lang die vast zit aan beide zijden van de rugwervels. Deze spier verbindt ons bovenlichaam met ons onderlichaam en laat ons toe om onze bovenbenen op te tillen. Op het moment dat deze samenwerkende spier verkrampt of verkort vanwege het langdurige zitten, ontstaan er diverse problemen in de rug. De klachten zijn vaak moeilijk te duiden, omdat de spieren in de omgeving van de psoas deze verkramping proberen te compenseren. Hierdoor kan de psoas haar werk niet meer naar behoren uitvoeren en raakt ze uitgeput, overspannen. Het uit zich in een verkorte psoasspier.

 

De psoas is door zijn centrale ligging in het lichaam een kernspier. Het vormt een belangrijk weefsel dat bijdraagt aan het goed functioneren van organen, botten, structuren (bloedsomloop, spijsvertering) en helpt ons vlot te bewegen. Ook stress zet zich makkelijk vast op deze spier waardoor zij onder voortdurende spanning komt te staan. Het gevolg is een lichaam dat niet meer goed functioneert met allerlei klachten tot gevolg.

Werken aan de psoas is werken aan het algemeen welzijn van je lichaam. De psoasspier wordt ook wel “spier van de ziel” genoemd.

Stretchen van de psoas

Redenen genoeg dus om af en toe aandacht te schenken aan je psoas. Misschien wel de meest gekende oefening om de psoas te stretchen is de Warrior houding.

stretching11-12-2

  • De Warrior combineert kracht, flexibiliteit en stabiliteit.
  • Het helpt bij het krijgen van een betere balans en helpt tegen lage.
  • Zorg er voor dat je voorste knie boven de enkel blijft en je been in een hoek van 90 graden staat.
  • Draai je achterste voet licht naar buiten en zorg ervoor dat je heupen recht naar voren blijven staan.
  • Houd je rug recht

 

De psoas onder stress

De psoas maakt deel uit van het sympathisch stelsel. De sympathicus, onderdeel van het autonoom zenuwstelsel, zorgt voor aanpassing van het lichaam aan inspanning en stresssituaties. Wanneer er gevaar dreigt, wordt dit systeem in werking gezet. Het stelt je in staat om te overleven in een al dan niet reële levensbedreigende situatie, om zo te kunnen vechten of vluchten. Het lichaam wordt in paraatheid gebracht door een verhoogde bloeddruk, een versnelde ademhaling, verhoogde zweetproductie, etc. Het sleutelwoord is: actie.  Dit systeem werkt autonoom, het gebeurt vanzelf, je hebt er geen controle over.

De mens heeft dus geen enkele controle op het al dan niet inschakelen van de psoas ter compensatie van een onevenwicht of spanning in ons lichaam. Het gebeurt gewoon. Zo wordt de psoas ingeschakeld als onderdeel van het vlucht-, vecht-, bevriessysteem.

Regelmatig een moment van ontspanning nemen en dagelijks de psoas stretchen is de boodschap!

Organiseer een psoas workshop in je bedrijf!

Gratis Inspiratiedossier : 25 tips voor meer fun&wellbeing op het werk

Zittend beroep, denk aan uw psoas!