20200623_094828Nu ik al een tijdje aan de Belgische kust woon, doe ik het constant : op blote voeten lopen.

We hullen onze voeten maar wat graag in mooi schoeisel. Het liefst met een hoge hak, strakke bandjes of een dikke zool. Of bij medische klachten, laten we zelfs dure steunzolen maken.

Schoenen creëren afstand met de aarde, dat klinkt vrij zweverig. Maar dat je je voeten hult in zweterig, te krap schoeisel dat je het liefst aan het eind van de dag zo snel mogelijk uittrapt, heeft geen wetenschappelijke onderbouwing nodig.

Je ontspant zodra je je schoenen uitdoet. Lopen op blote voeten is bovendien niet alleen verkoelend, het zorgt dat je beter met beide benen op de grond staat. Je prikkelt je zenuwen waardoor je meer energie kwijt kan én je traint de spieren in je voeten, je kuiten en daarmee je hele onderstel en je rug. En dat heeft weer effect op je hoofd en je concentratie.

Geen schoenen dragen kan voor velen zowel geestelijk als lichamelijk gezond zijn:

  • Je kunt beter aarden, waardoor stress, slaapproblemen en stemmingswisselingen kunnen verminderen.
  • Het geeft een gevoel van vrijheid. De variatie van de ondergrond in de natuur zorgt voor verschillende sensaties en bewegingen in je voeten.
  • Je voeten worden sterker. Als je op schoenen loopt, worden niet alle spieren in je voet gebruikt en na verloop van tijd worden de ongebruikte spieren lui en stijf. Door te lopen op blote voeten worden alle spieren gebruikt en getraind. Ook bijvoorbeeld de kuitspieren worden wakker geschud.
  • Het stimuleert de bloedsomloop.
  • Het voorkomt spataderen. Sterker nog, het versterkt de aderen en zorgt voor een betere verdeling van voedingsstoffen door je lichaam.
  • De gewrichten in je heup, knieën en enkels hebben er baat bij, omdat je anders loopt zonder schoenen. De klap van elke stap vang je op met een groter deel van de voet, in plaats van alleen met je hiel.

Vergelijk je voeten met het fundament van een huis. Als het fundament zwak is zal het huis niet stevig staan, er zullen scheuren ontstaan in de muren. Zo is het ook met spanning of kwalen in de voeten. Dit slechte fundament zorgt voor problemen met pijnlijke voeten, benen, knieën, heupen, rug, schouders en nek.  Hierdoor ontstaat spierspanning, uit balans zijn en vermoeidheid.

Het is bekend dat je voeten in verbinding staan met al je organen.

Je voeten zijn opgedeeld in verschillende zones en die zones in drukpunten. Massage op een specifieke plek zou kunnen zorgen voor betere energiedoorstroming en dus voorkomen of oplossen van kwalen. Er is een flinke studie nodig om al die plekjes precies onder de knie te krijgen, maar in hoofdlijnen bestaat je voet uit drie zones. De voorvoet is verbonden met het hoofd en je bovenlichaam, de middenvoet met je romp en de achtervoet met het onderlichaam. Wie blootsvoets loopt, masseert eigenlijk gratis al z’n organen.

Eenvoudig zelf toepassen met een tennisbal of roller

voettennisbalEr gaat natuurlijk niets boven een deugdzame voetmassage. Is er niet meteen iemand in de buurt die dan kun je ook eenvoudig zelf aan de slag! Een tennisbal is een uitstekend hulpmiddel om je voeten te masseren. Rol de bal onder je voet terwijl je er een beetje druk op zet. Doe het ongeveer een minuut voordat je van voet verandert. Het is een perfecte manier om het bloed te laten circuleren!

 

Kortom; doe die schoenen uit! Het is prachtig weer, ideaal om te proberen!

Wellbeing@work – Happy Feet Experience 

20190522_160932-2Met deze Happy Feet Experience krijg je een deugddoende voetreflexmassage. Reflexologie is gebaseerd op het concept dat alle delen van het lichaam verbonden zijn  door energiebanen die eindigen in de voeten, de handen en het hoofd. Een reflexmassage is ontspannend en leidt tot een algemeen gevoel van welzijn. Deze massage@work is volledig coronaproof, aangezien we aan de voeten werken en we voldoende afstand kunnen bewaren!

Boek nu een Happy Feet Experience voor je medewerkers!

Waarom het goed is om op blote voeten te lopen