langzittenWe brengen gemiddeld meer dan acht uur per dag door op ons zitvlak: thuis, op school en op het werk. Ook als we onderweg zijn, zitten we in de auto of op de trein en in onze vrije tijd spelen we met de computer, gaan we naar de bioscoop of lezen we een boek.

Elke dag is een uitnodiging om veel en lang te zitten. En dat is niet oké: een gezonde dag bestaat uit een gezonde mix van zitten, staan en bewegen. Zitten wordt soms het nieuwe roken genoemd. Dat is wat kort door de bocht. Maar wat wel vaststaat, is dat we ons fysiek en mentaal beter in ons vel voelen als we lang stilzitten beperken.

Als je op de bewegingsdriehoek kijkt, vind je sedentair gedrag of lang stilzitten dan ook terug in de oranje zone.

  • Er zijn sterke aanwijzingen dat lang zitten samengaat met een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden.
  • Ook zijn er aanwijzingen voor een verhoogd risico op diverse ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressie, kanker, klachten aan het bewegingsapparaat en overgewicht.
  • Deze gezondheidsrisico’s zijn onafhankelijk van de mate waarin men sport of beweegt. Ook personen die voldoen aan de beweegnormen lopen dus risico.
  • Sedentair gedrag leidt tot gezondheidsschade en kan – op het moment dat deze bewegingsarmoede zich in de werksetting voordoet – gezien worden als een modern arbeidsrisico.
  • De gezondheidsrisico’s kunnen beperkt worden door de totale dagelijkse zitduur te verminderen

Deze inspirerende video geeft je een idee wat lang zitten doet met je lichaam en geest :

Dus waar wacht je op? Sta wat vaker op, strek de benen en beweeg!

Meer info https://www.gezondleven.be/themas/beweging-sedentair-gedrag

Gratis Inspiratiedossier : 25 tips voor meer fun&wellbeing op het werk

Gevolgen van sedentair gedrag