jonge-vrouw-met-bril-en-ziet-er-moe-uit-slapen-op-bureau-met-laptop-geisoleerd_231208-5629Inzicht krijgen in je slaappatroon kan je helpen om inzicht te krijgen in je slaapprobleem. Via een eenvoudige slaaptracker app kan je hiermee aan de slag.

Hoewel je beter de aanwezigheid van je GSM in je slaapkamer vermijdt, kan je uitzonderlijk je mobiel gebruiken om je slaappatroon te meten.

Terwijl jij in principe ligt te slapen, doet je smartphone het werk. Met deze slaap-apps zie je precies hoe goed (of slecht) je nachtrust is.

 

  • Slaapcyclus-wekker (Android, iOS)
  • Fitbit (iOS, Android, Windows)
  • Pillow voor iOS(gratis)

Slaaptracking-apps kunnen je helpen ontdekken welke interne en externe factoren je slaap beïnvloeden terwijl je slaapt. Met kleurrijke grafieken kan je je ademhaling volgen, je slaappatroon aanscherpen en leren hoe je kan zorgen voor een goede nachtrust.

Hoe werken Sleep Tracker-apps?

  • Beweging : Slaaptracking-apps meten wanneer je slaapt en in welke slaapstand je je bevindt op basis van bewegingen tijdens het slapen. Je telefoon heeft een versnellingsmeter. Hierdoor kan het beweging, versnelling en de zwaartekracht volgen. We hebben de neiging om meer te bewegen tijdens sommige slaapstanden (vroege slaapfasen) en minder tijdens diepe slaap (de latere slaapfasen en REM-slaap), dus door uw bewegingen te volgen, begrijpt je apparaat in welke slaapstand je je bevindt en hoe lang deze duurt. .
  • Hartslag : Draagbare apparaten (FitBit) kunnen je hartslag volgen, waardoor je nog meer informatie over je slaapstand krijgt. Als je in slaap valt, vertraagt je hartslag en daalt je bloeddruk. Als je dan in de REM-slaap raakt, kan je hartslag weer omhoog gaan terwijl je droomt. Door deze fluctuaties te meten, krijgt je een veel duidelijker beeld van je slaapcyclus.
  • Geluid : Veel slaap-apps activeren je microfoon ‘s nachts om eventuele geluiden op te vangen die je slaap kunnen onderbreken (met soms hilarische resultaten). Wat je vooral wil weten zijn de geluiden die van je lichaam afkomstig zijn. Mogelijk heb je ongekende problemen met slaapapneu, beperkte ademhaling of snurken waardoor je geen bevredigende slaap krijgt.
  • Omgeving : Sommige slaaptrackers houden veranderingen in de omgeving bij, zoals de helderheid en temperatuur in je slaapkamer. De app zal deze factoren vervolgens in verband brengen met je slaapcyclus.
  • Levensstijl : Slaaptrackers weten niet alles. De meeste apps vragen naar je levensstijlfactoren om te bepalen wat je slaap zou kunnen verbeteren. Een app kan bijvoorbeeld vragen hoeveel koffie je drinkt, wanneer je eet, of je rookt, etc. Wat je overdag doet, denkt en voelt kan een enorme impact hebben op je nachtrust, dus het invoeren van deze levensstijlkeuzes is cruciaal om het grotere geheel te begrijpen.

Waarom moet ik mijn slaap volgen?

Het gebruik van allerlei apps nemen al een groot deel van onze dag in beslag, dus heb je er echt een nodig tijdens de nacht?

Als je regelmatig slaapproblemen hebt, dan is het zeker de moeite waard om een slaaptracker app uit te proberen.

Het herkennen van patronen in je slaapcyclus en dagelijkse gewoonten kan je helpen om je  omgeving en je slaapschema te veranderen om het aantal slaapuren te maximaliseren. Of misschien kom je iets te weten over slaapstoornissen waarvan je niet eens wist dat je ze had en op zoek kan gaan naar een oplossing.

Verbeter de slaapkwaliteit van je medewerkers met de Virtual Sleep Experience

Studies tonen aan dat slapeloosheid één van de meest voorkomende moderne kwalen is en één van de redenen waarom veel mensen moe en prikkelbaar zijn, slecht presteren en diverse gezondheidsklachten krijgen.

Slapeloosheid kan het gevolg zijn van verschillende factoren en kan alleen blijvend behandeld worden door de oorzaken aan te pakken.

Tijdens de Virtual Sleep Experience inspiratiesessie :

  • gaan we achterhalen waarom iemand slecht slaapt
  • krijg je interessante tips en inzichten om je slaapkwaliteit te verbeteren
  • krijg je inzicht in factoren die leiden tot een verstoord slaappatroon
  • reiken we praktische vaardigheden aan om geleidelijk weer een normaal slaappatroon te krijgen.
Thanks for all the sleep wisdom, have a great weekend!

Wens je een Virtual Sleep Experience te organiseren voor jouw bedrijf of heb je interesse in het volledig aanbod Virtual Wellbeing Experience?

Neem zeker contact met ons op en we helpen u graag verder!

Beter slapen met een slaapapp