secondbrain

 

Worstel je de laatste tijd met vermoeidheid, stress of gevoelens van angst? Is je levensvreugde soms ver te zoeken? Heb je er dan al aan gedacht om je darmen eens onder handen te nemen?

 

 

 

De darmen worden namelijk “de tweede hersenen” genoemd. Als je worstelt met je vitaliteit en gezondheid is het goed om eerst naar de gezondheid van je darmen te kijken. Daar begint het allemaal. Overigens geldt dit ook voor je mentale gezondheid want 90% van het gelukshormoon serotonine wordt in je darmen aangemaakt en niet in je hersenen. Er is dan ook een relatie tussen je darmen en je hersenen, inclusief je humeur, angstaanvallen of depressieve klachten.

Stress heeft een diepgaande impact op de darmflora. Chronische stress – en zelfs acute stress –  wijzigt de samenstelling van de darmbacteriën. De darmbacteriën zijn leveranciers van stoffen die de werking van de hersenen en het zenuwstelsel beïnvloeden.

Goede darmbacteriën (probiotica) temperen de stressrespons, verbeteren het geheugen en verminderen depressie en angst. Echter een verstoorde darmflora* kan alleen blijvend hersteld worden met de juiste voeding en leefstijl :

Factoren die de darmflora gunstig beïnvloeden, de stressrespons normaliseren en psychische klachten kunnen verbeteren:

  • inname probiotica
  • vezelrijke voeding  zoals vb groenten, fruit, volle granen, havermout, peulvruchten, noten, zaden
  • prebioticarijke voeding zoals vb knoflook, bieslook, prei, uien, asperges, bananen, bessen, honing
  • omega-3 vetzuren
  • gefermenteerde voedingsmiddelen zoals vb yoghurt, kefir, zuurkool
  • matige sport & beweging

Bovendien wordt aangeraden om minstens 12 uur te vasten tussen het avondmaal en het ontbijt, zodat de darm voldoende tijd krijgt om de groei van de gezonde darmbacteriën te stimuleren.

Belangrijkste factoren die de darmflora verstoren zijn:

  • stress
  • antibioticagebruik*
  • gebrek aan vezels in de voeding
  • gebrek aan omega-3
  • te veel dierlijke eiwitten
  • te veel geraffineerde koolhydraten en suikers
  • alcohol
  • gebrek een beweging & overtraining
  • medicijnen (ontstekingsremmers)
  • milieuvervuiling

Bron : PlaceboNocebo Nr37

*Wellbeing Tip : Gebruik probiotica na antibioticakuur

Het doel van antibiotica is om bacteriën te doden. Niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën gaan echter dood door een antibioticakuur. Juist die goede bacteriën hebben we nodig om een gezond lichaam te krijgen/behouden. We kunnen de darmen na een antibioticakuur een handje helpen door goede bacteriën middels een probiotica supplement in te nemen, zodat er weer een gezonde darmflora en lichaam opgebouwd kan worden.
Wellbeing@work program Happy Food 4 Happy Mood

Teveel stress, begin bij je darmen!