Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is één van de meest voorkomende darmaandoeningen. Naar schatting 9 tot 23´% van de bevolking heeft er last van. PDS werd vroeger ook wel spastisch colon of darmen genoemd. Prikkelbare darmen zijn het gevolg van onderling met elkaar verweven neurologische, hormonale en immunologische stoornissen, waarin psychische stress een belangrijke rol speelt.

Stress heeft een diepgaande impact op de darmflora. Chronische stress – en zelfs acute stress – wijzigt de samenstelling van de darmbacteriën. De darmflora heeft op haar beurt een diepgaand effect op stress. Het wijzigen van de darmflora wijzigt de stressrespons, angstreacties en verstoort de microbioom-darm-hersenen as.

Een verstoring van de microbioom-darm-hersenen as kan beginnen in de darmen (verstoorde darmflora) of in de hersenen (stress, angst, depressie…) en vormt een zichzelf instandhoudende vicieuze cirkel die alleen hersteld kan worden door het herstellen van de darmflora (voeding, probiotica, prebioitica) en het behandelen van alle vormen van stress.

pds

Factoren die de darmflora gunstig beïnvloeden, de stressrespons normaliseren en psychische klachten verbeteren :

  • Vezelrijke voeding (groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, ongemalen volle granen, havermout)
  • Prebioticarijke voeding (knoflook, bieslook, prei, asperges, pastinaak, zoete aardappel, bananen, appels, honing, paddenstoelen…)
  • Omega 3 vetzuren
  • Regelmatig intensieve beweging
  • Regelmatig vasten
  • Probiotica suppletie
  • Prebiotica suppletie

Factoren die de stressrespons ondersteunen

  • Stressreductie technieken en relaxatie
  • Regelmatig slaappatroon en voldoende slaap
  • Voldoende blootstelling aan zonlicht overdag
  • Magnesium
  • B-vitaminen, vooral B6 en foliumzuur
  • Vitamine A, C, D
  • Adaptogenen : rhodiola rosea, ginseng
Prikkelbare darm en stress : een vicieuze cirkel