liggenmetlaptop

Enkele jaren geleden zat je bij het lezen van je mails hoogst waarschijnlijk in je kantoor aan je bureau en achter je desktop.

Op dit moment is de kans groot dat je ergens zit, hangt of ligt met je laptop, tablet of smartphone in de hand.

Behalve dat we ouder worden, evolueren we als mens niet zo snel als de technologie. Na al die jaren blijven we dezelfde persoon, maar de omgeving waarin we werken is constant in verandering.

Dat vraagt tijd voor reflectie, vind je niet?

Sta er even bij stil hoe jij er op dit moment bij zit, hangt of ligt. Enkel door er aandacht aan te schenken gaan we onze houding corrigeren : schouders gaan ontspannen, we gaan wat meer rechtop zitten, even diep ademhalen…

Ga heel bewust op onderzoek en voel hoe je lichaam zich ontspant enkel door het heel bewust je aandacht te geven.

Er zijn meerdere aspecten van je manier van werken die je kan onderzoeken, maar meestal komt het altijd op hetzelfde neer : de ideale combinatie vinden van efficiënt zitten, bewegen en ontspannen.

Mindfull computeren kan een enorm verschil maken in het voorkomen van overbelasting van je spieren. Klachten door overbelasting hebben de neiging sluipenderwijs te ontstaan. Als je spieren uren na elkaar onder lichte spanning staan, kunnen er triggerpoints ontstaan.

pressure-pointsTriggerpoints zijn hypergevoelige plekjes in het spierweefsel met terugkerende ongemakken zoals hoofdpijnen, nekpijn, schouder-en rugpijn tot gevolg.

Door het uitoefenen van druk op de triggerpoints kan de pijn worden verlicht.

Een massage@work kan wonderen doen maar het is niet altijd mogelijk om je te laten behandelen wanneer het nodig is. Het is bijzonder waardevol om chronische en steeds terugkerende triggerpoints dagelijks zelf te behandelen.

Het beste hulpmiddel voor een groot aantal spieren is simpelweg een bal die je tussen je lichaam en de muur klemt. Je kan hiervoor een tennisbal gebruiken die je in een sok stopt om te voorkomen dat hij op de grond valt en om betere controle te hebben over de plek waar hij duwt.

Hoe je de bal-tegen-de-muur techniek gebruikt

  • Plaats de bal in de sok over je schouders heen, tussen je rug en de muur
  • Klem de bal tussen de muur en je rug maar vermijd je ruggegraat
  • Zet je voeten iets naar voren en rol met de bal op en neer
  • Leun tegen de tennisbal als je een pijnlijke plek vindt en houd deze 10 seconden vast.
  • Om de lagere triggerpoints te behandelen, buig je je knieën

Ook het dagelijks uitvoeren van trage en zachte bewegingsoefeningen zoals de Company Wellbeing Move zullen er voor zorgen dat de pijn vermindert en verdwijnt.

Boekentip . Hqndboek triggerpoint therapie – verminder zelf pijnklachten – Clair Davies & Amber Davies

Check it out en deel je ervaring!

Mindfull computeren en triggerpoints

Eén gedachte over “Mindfull computeren en triggerpoints

  • juni 13, 2018 om 1:15 pm
    Permalink

    Hallo Véronique

    wat een interessant artikel. Ik ga het zeker toepassen. Ik heb me zelf een squat 2.0 aangepast waar ik om de twee dagen 10′ pulsoefeningen op doe die goed zijn voor de spieren van mijn benen, buik en rug. Daarnaast doe ik regelmatig stretchoefeningen voor mijn nek, hals, hoofd en schouders. En zoals je terecht opmerkt let ik op mijn houding voor de PC. Om de 50′ sta ik op en beweeg. De tennisbal is een mooie aanvulling. Dank voor de tip.

    Warme groeten Ellen

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *