hartritmeWist je dat?

Het hart van gezonde mensen niet regelmatig klopt? Het hartritme is heel complex. De tijd tussen twee hartslagen verschilt voortdurend. Dit verschil wordt de hartritmevariabiliteit of hartcoherentie genoemd. Dit heeft niets te maken met hartritmestoornissen. Hartritmevariabiliteit is een barometer voor de toestand van het autonoom zenuwstelsel en de zelfregulerende systemen in het lichaam, zoals de lichaamstemperatuur, de hormoonhuishouding, het immuunsysteem, de spijsvertering, de ademhaling en de hartslag.

 

Hartritmevariabiliteit wordt verlaagd door stress, angst, negatieve gedachten en emoties en verhoogd door positieve gedachten en emoties, ontspanning, yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie, …

Een lage hartcoherentie of verminderde hartritmevariabiliteit wordt gelinkt aan chronische stress, een slecht functioneren van de zelfregulerende lichaamsfuncties en een verminderd vermogen van het lichaam om zich aan te passen aan stressvolle omstandigheden en uitdagingen.

Bij chronische pijn is het sympatisch zenuwstelsel overactief en de hartritmevariabiliteit verlaagd. Pijn wordt versterkt door de stressrespons. Als men een beetje pijn heeft, maar veel stress of een verstoorde stressrespons (overactief zenuwstelsel) dan wordt de pijn veel erger. Wanneer de stressrespons daalt, wordt de pijn veel draaglijker.

De stressrespons kan verlaagd worden door ademhalingsoefeningen.

Ademhalingstechnieken komen aan bod in o.a. volgende programma’s :

Relaxation@work : Start to Relax

Wellbeing@work : “Over”-ademen, stress anders bekeken

Challenge@work :

Medidation@work

Bron : PlaceboNocebo April 2018 nr 36

Boekentip : Hyperventilatie ontkracht – Chris Lenaerts – Lannoo

Hartritmecoherentie en stressrespons

Eén gedachte over “Hartritmecoherentie en stressrespons

  • mei 9, 2018 om 3:48 pm
    Permalink

    Ik kan dit enkel bevestigen. Als welzijnscoach begeleid ik vaak mensen op de werkplek. Wanneer ik hen attent maak op het belang van o.a. een goede ademhaling (m.a.w. schakel af en toe tijdens de dag een rustmoment in en word je terug bewust van je lichaam en geest), dan wordt heel vaak beaamt dat ze er de tijd niet voor kunnen, maar soms ook niet voor willen, nemen. Het is heel begrijpelijk want het vraagt extra inspanning en bewustwording, maar het loont. Je wordt er rustiger van, kan beter tegen spanningen en moeilijke momenten, je vergroot de kans op langer en meer constante energie, je word je heel bewust van je bewegingen, je manier van ademen enz… en jazeker je raakt minder snel buiten ADEM :-). Ik wens iedereen een Adem’benemend weekend toe :-). Ellen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *