download-1Hoe komt het dat we ons “happy” voelen als de zon schijnt?

Dat komt enerzijds door de aanmaak van de neurotransmitter serotonine, een “feelgood” hormoon dat ons humeur beïnvloedt. Maar ook omdat in de zomer ons lichaam meer wordt blootgesteld aan zonlicht en het extra vitamine D aanmaakt.

Vitamine D is een groep van in vet oplosbare prohormonen, waarvan de twee belangrijkste vormen vitamine D2 (de plantaardige vorm) en vitamine D3 (de dierlijke vorm) zijn. Vitamine D, ook wel “zonnevitamine” genoemd,  zorgt voor sterke botten en spieren, maar heeft dus ook invloed op ons humeur.

Vitamine D3 is belangrijk voor onze gezondheid. Naast weerstand, de suikerstofwisseling en bloeddruk is dit stofje dus ook betrokken bij onze stemming. Voor een “sunny feeling” zoek je dus de zon op!

Een goed humeur dankzij vitamine D

In de hersenen bevinden zich vitamine-D-receptoren. Vitamine D beïnvloedt zo verschillende stoffen die in de hersenen worden aangemaakt. Een van die stoffen is serotonine, . Uit onderzoek blijkt dat door een tekort aan vitamine D het serotoninegehalte in de hersenen wordt verlaagd. Een serotoninetekort kan zelfs leiden tot depressie.

Vitamine D is zonder twijfel de meest populaire vitamine op het moment. Er wordt veel onderzoek naar gedaan en dat is maar goed ook, want een groot deel van de bevolking heeft extra vitamine D nodig.

Veel mensen werken en leven voornamelijk binnen. Zodra men buitenkomt bedekt men de huid of gebruikt men een zonnebrandcrème uit angst voor huidkanker. Mensen die zon vermijden lopen zelfs in de zomer kans op vitamine D-deficiëntie.

Een goed immuunsysteem dankzij vitamine D

Je lichaam heeft geen vaccin nodig om een griep te bestrijden of te vermijden, maar een goed immuunsysteem, voldoende slaap, voldoende water, beweging en goede voeding. Mensen die voldoende vitamine D binnenkrijgen hebben minder kans op een verkoudheid of griep.  Voor een goede immuniteit is Vitamine D onontbeerlijk.

Reken niet enkel op voedsel voor het aanvullen van onze vitamine D behoeftes. Vette wilde vis (niet gekweekt), zoals zalm en makreel zijn de beste voedselbronnen, maar je zou elke dag grote hoeveelheden van deze vissen moeten eten om ergens in de buurt te komen van wat ons lichaam nodig heeft.

De twee belangrijkste manieren om vitamine D op te nemen zijn :

  1. Blootstelling van de huid aan de zon : maximale dosis na 20 minuten

Wanneer onze huid wordt blootgesteld aan de UVB-stralen van de zon, start de productie van vitamine D onmiddellijk, maar na pakweg twintig minuten zijn de precursoren in de huid, de stoffen die nodig zijn om vitamine D op te bouwen, opgebruikt. Je hebt dan met andere woorden je maximale dosis vitamine D bereikt en het duurt uren voor je er opnieuw kan aanmaken.

  1. Inname van Vitamine D supplementen : vitamine D3

Vitamine D3, is de vorm van vitamine D die het meest wordt gebruikt in supplementen. Er bestaat ook vitamine D2, deze vorm is wat minder goed opneembaar, maar wel volledig plantaardig.

checklist-628x363

Feel Good Tip : 

  • Laat regelmatig de vitamine D bloedspiegels, maar ook andere tekorten op vitaminen en mineralen en zelfs neurotransmitters controleren!
  • Behoor je tot de volgende risicogroepen dan heb je een groot risico  op een vitamine D-tekort: kinderen jonger dan 4 jaar, mensen met een donkere huid , mensen die een groot deel van hun lichaam bedekken met kleding en/of niet in de zon komen, zwangere vrouwen, vrouwen en mannen boven de 50 jaar, mensen met overgewicht, mensen met osteoporose, mensen die bepaalde medicatie gebruiken, zoals corticosteroïden
  • Verhoog je eigen “interne zonnescherm” door genoeg antioxidanten en gezonde vetten binnen te krijgen ter versterking van onze huidcellen. Het eten van veel groenten en fruit, zoals bosbessen, frambozen, goji bessen en granaatappels is altijd een goed idee.

 

Het belang van Vitamine D

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *